Apolitický riaditeľ RTVS? Nezmysel. Nielen preto je Rezník na odstrel.

Autor: Vladimír Seman | 31.5.2020 o 22:02 | Karma článku: 1,85 | Prečítané:  298x

Niekdajší favorit SNS s mečiarovskou DNA to skrátka nezvládol. Skutočná zmena v RTVS však bez politiky nikdy nenastane.

RTVS disponuje zhruba 140 mil. € ročne. Markíza+JOJ ka, majú spolu len približne polovicu. Kľúče od miešačky v RTVS  drží prakticky neobmedzene riaditeľ.  Závidieť  môže väčšina ministrov, ich kompetencie v rozdeľovaní zdrojov podľa véééľmi subjektívnych kritérií nesiahajú riaditeľovi RTVS ani po členky.  Nielen preto je riaditeľ RTVS aj  politická funkcia. Neveríte? Po prečítaní tohto blogu možno zmeníte názor. Mne to trvalo  25 rokov.

Stalo sa to v roku 2010,  potom, čo som vyčerpal všetky možnosti  upozorniť  na nenormálny stav, podľa ktorého sa zhruba 95 % tohoto rozpočtu  míňalo (a stále míňa) v bratislavských štúdiách RTVS. Nikde vo vyspelých krajinách nie je taká asymetria. Preto som zorganizoval petíciu za zmenu zákona o STV. Mojím cieľom bolo aspoň sa priblížiť k českému modelu, podľa ktorého sa  minimálne 20% rozpočtu Českej televízie musí realizovať v regionálnych štúdiách. Petíciu podpísalo vyše 2000 ľudí, vrátane viacerých poslancov parlamentu. 

Riaditeľkou vtedy bola Miloslava Zemková, ktorá túto tému ukončila podľa Stalinského “Jesť čelovek, jesť problema, net čelovek, net problema.”  Moju snahu o zmysluplnú diskusiu vtedajšia Rada STV úplne odignorovala. (Jej šéfom bol vtedy Miroslav Kollár, terajší poslanec ZA ĽUDÍ,  pravda).  Odvtedy sa na vrátnicu RTVS pozerám len z úctivej vzdialenosti.

 Podobný osud čakal mnohých, ktorí chceli zlepšiť fungovanie verejnoprávnych médií. Dnes niektorí sedia v poslaneckých laviciach a čelia obvineniam, že vnášajú do hodnotenia RTVS politické podtóny. Že už predsa existuje nezávislý, apolitický  kontrolný orgán (Rada RTVS), ktorý “spravodlivo, čestne a naozaj nezávisle” kontroluje prácu verejnoprávnych médií.  Nalejme si čistého vína. Bez politiky skutočná zmena v RTVS nikdy nenastane.

Chcete dôkaz? 

Od roku 1989 sa na poste šéfa RTVS (predtým STV) vystriedali vyše dve desiatky riaditeľov. Iba jediný raz odvolanie iniciovala Rada STV. Bolo to v prípade  zúfalca menom Radim Hreha, o jeho nekompetentnosti sa dodnes rozprávajú legendy. 

Terajší systém “kontroly RTVS” (predtým STV) totiž funguje tak, že pokiaľ si aktuálny riaditeľ nájde kamarátske cestičky k členom Rady RTVS, pozorne počúva rady vládnucich politikov  a raz za čas vyhodí nejakého neposlušného redaktora, či zamestnanca,  prakticky nič mu nehrozí. Buď to robí šikovnejšie - ako Vaško Mika, ktorý s plezírom zamestnával za podstatne vyššie gáže  kamarátov z komerčných médií, alebo hlúpejšie, ako ťažkopádny personálny čistič,  Rezník.   

Vždy sa nájdu argumenty, že RTVS, teda aj jej riaditeľ, to robia dobre, tak čo vlastne chceme.

Nikto už neanalyzuje, že:

  • Najviac peňazí sa už dlhodobo v RTVS míňa na programy, ktoré sú len prefarbenou komerciou. Netvárme sa, že povedzme “Zem spieva” je niečo iné, ako folklorizovaná Superstar.  Že je neviem aký rozdiel medzi hitparádovými hodinovkami na Rádiu Slovensko, alebo  kdekoľvek inde.
  • Najviac informácií  vo verejnom záujme prinášajú súkromné, prípadne municipalitné médiá. Nie RTVS.
  • Najviac obrazu RTVS škodia ľudia, ktorí  plnia rôzne skryté politické zadania, celý komplex rôznych zákazov a príkazov. Koho nepustiť na obrazovku  v žiadnom prípade a koho tam tlačiť skoro za každú cenu. A, samozrejme,  komu, koľko a komu nikdy nič nepustiť z tých 140 melónov. To všetko sa deje v “režime utajenia”, bez kontroly verejnosti.  

RTVS preto potrebuje nové pravidlá fungovania. Netreba sa hrať na slepú babu, Radu RTVS v aktuálnej podobe by bolo lepšie jednoducho zrušiť a vytvoriť nový systém správy RTVS. Dozrel aj čas na celkovú zmenu prístupu k verejnoprávnym médiám. Niekoľko tipov:

 

  • Riaditeľa RTVS radšej voliť  z viacerých kandidátov v parlamente na základe odporúčania politických strán a profesných organizácií.

  • Stanoviť priority RTVS a na pôde parlamentu (parlamentných výborov) pravidelne kontrolovať ich dodržiavanie. Sem patrí najmä  efektívne a transparentné   využívanie rozpočtu RTVS. 

  • Zrušiť koncesionárske poplatky. Garantovať základnú, nevyhnutnú úroveň rozpočtu a presne definovať možné navýšenie, avšak len  v prípade splnenia stanovených úloh. 

  •  Vytvoriť predpoklady na to, aby v oblasti verejného záujmu aj súkromné, resp. municipalitné médiá mohli mať nárok na zdroje, ktoré v súčasnosti využíva len RTVS.

  • Oprášiť model   osobitných verejnoprávnych  mediálnych subjektov  so samostatnou právnou subjektivitou. Riešením by boli  tri štúdiá, traja rovnoprávni riaditelia, každé so štyrmi zložkami: Televízia, rozhlas, internet, tlačová agentúra. O tom všetko sa dá diskutovať.

 

Naberie terajšia garnitúra odvahu na skutočné zmeny vo verejnoprávnych médiách, alebo sa prikloní k síce politicky komfortnému, avšak klientelistickému, bratislavocentristickému a  neprehľadnému fungovaniu RTVS? 

Netuším. Vy áno?    


 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Už ste čítali?